Köper du Grisen i säcken?






På en månad har 100 grisuppfödare i landet lagt ned. Och fler lär det bli....
nu handlar det inte om kris längre, det är ren utslagning. Efter dioxinskandalen
 i Tyskland har tyskt fläsk invaderat den svenska marknaden och pressat priserna.
Grisproduktion är nu en ren förlust, för det kostar en grisbonde 300–400 kronor
mer att föda upp ett djur än dom får betalt.





 I andra länder kuperas ofta svansarna på grisarna, eftersom trångbodda och därigenom
 stressade grisar kan bita sina kompisar i svansen. I Sverige är detta förbjudet.
Här har grisarna gott om utrymme och halm att sysselsätta sig med, så problemet finns
inte. Svenska grisar har knorr på svansen!



Men hur är det med ens samvete? Hur skyldig är jag till att bönderna
får lägga ner sin produktion... hur skyldig är du? Köper du enbart
Svenskt kött?

Jag kan inte säga att jag jämt köper Svenskt kött, men när jag handlar
på City Gross... så vet man att det är Svenskt & ändå har dom mycket
bra priser.

Sedan kan jag tycka att den Svenska staten som ska bestämma över
så mycket annat... som jag kan tycka att dom kan låta bli... så tycker
jag att dom här har ett visst ansvar. Begränsa importen från andra
länder... hjälp barnfamiljer med mer pengar, så dom har råd att köpa
Svenskt kött & låta sina barn växa upp med närproducerat!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0