Årets lönesamtal

 





Har nyligen haft lönesamtal med mina två chefer... & samma sak blir
det varje år... vad ska man säga & hur förberedd man än är, så är
det svårt att förmedla vad man har presterat utan att det låter som
själv skryt.


Men när det kommer till fikarummet & någon frågar... hur gick det på
lönesamtalet? ... så blir det nästan alltid tyst. Så hur är det? är det
tabu att prata om lönen? 




Nä det tycker inte jag men den som är mån om sin integritet berättar inte om
 sin ekonomi, varken lön, lån eller annat. Varför skulle det vara intressant för andra?
De tänker ju ändå inte betala det som kan fattas i ens egen plånbok... Men lönen kan
vara viktig att diskutera om man befarar att den är för lågt satt i förhållande
till andras löner.



Jag är inte med i facket... av många orsaker... en av dom är att jag
inte tycker att dom har samma funktion som "förr i tiden" & en
annan... är att i tidigare löneförhandlingar... att dom har representerat
min arbets givare mer än mig själv... så jag gick ur!!!

Med andra ord har jag fått träna på det här själv & jag tror att det även
kan vara en genus & generations fråga... att kunna säga...
-Det här har jag gjort... & jag gjorde det bra!






En grundläggande sak är att bygga upp självkänsla som kan få dig
 att känna dig värdefull oavsett intjänad inkomst. Med en god
 självkänsla kan det också bli mindre laddat att prata om pengar,
det blir lättare att kommunicera och ha större
förståelse för andra perspektiv.






Det här är en viktig sak att ta upp i skolor/utbildningar.
Vi kommer ut välutbildade... & är nästan tacksam ifall vi har turen
få ett arbete... ännu mer tacksam om vi får en lön.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0