Psykoprofylax kurs för män.




”Andas, älskling, så här!” Förlossningsrädda män är lugnare vid barnets födelse om de
 har fått lära sig psykoprofylax. Men det verkar också vara enda fördelen med kurserna.




Har själv tre stycken barn & vid första & andra graviditeten gick jag på sk
psykoprofylax kurs. Alla sa att det skulle vara så bra & underlätta vid förlossningen.
Skit... tyckte jag & tycker det än i dag... det måste vara ett annat upplägg där man
får informationen om att det kan underlätta om man andas på rätt sätt.




För mig blev det en chockupplevelse första gången... hur jag än andades som
jag hade lärt mig... gjorde det bara ondare & ondare.


Men en grupp verkar, enligt hennes forskning, ha nytta av utbildningen:
 Män med tankar om att barnet eller kvinnan ska dö under förlossningen eller att han
 själv ska tappa koncepterna och känna sig totalt maktlös.



I en undersökning bland 762 män kunde var elfte kategoriseras som förlossningsrädd,
vilket var oväntat många. De män som hade profylaxtränat med sin partner rapporterade
sedan en bättre upplevelse av förlossningen överlag, jämfört med de andra.





Så där ser man... ännu en lyckad forskning som gagnar männen... vid
 en förlossning... visst är det märkligt!!!

Men ändå är det helt otroligt hur vi kvinnor klarar det här om & om igen...
för det är värt det... varje gång!!! = Lycka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0