Snart är det Mygg!!!




Visste du att det finns tusentals olika myggarter i Sverige,
Men bara ungefär 30 arter som suger blod?
Det finns cirka 33 000 arter av myggor varav 2250 i Sverige

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Myggorna är duktiga på att föröka sig och hinner med tre-fyra generationer
 under en sommar. Har du fått ditt första myggbett för året? Då ska du veta
  att du blev stucken av en hona. Hon måste suga blod för att hennes ägg ska
utvecklas. Hanarna dricker växtsaft istället. Typiskt killar inget ansvar om barnen:)



I en ny studie visade det sig att myggor kan utveckla resistens mot det 
mest använda myggmedlet. 

Studien, som utförts av brittiska och svenska forskare, utfördes i laboratorie
miljö men myggorna i experimentet var annars helt normala och skiljer sig
 inte från sina vilda artfränder. Det gör det rimligt att anta att en viss procent
 av alla vilda myggor är okänsliga för myggmedel.

Den verksamma beståndsdelen i nästan alla myggmedel på marknaden är
 dietyltoluamid (DEET). Alla som använt medlet vet att myggorna
 normalt flyr fältet så fort de känner av dess doft


Men i studien fann forskarna att över tio procent av myggorna inte reagerade på medlet
 - de uppfattade inte doften - och i laboratoriet visade det sig lätt att snabbt få fram
myggstammar där över 50 procent av blodsugarna var resistenta mot DEET.


Att myggorna tappar förmågan att känna doften av medlet beror på att en typ
 av sinnescell på antennen inte längre är aktiv. Orsaken kan vara en mutation,
 genetisk förändring.



Jag har i princip gått i hela mitt liv & trott att mygga som mygga. Att det
är honorna som biter det visste jag, men jag visste inte att det fanns
så många sorter.

Men det fick jag bittert lära mig en sommar när jag var i min lilla fjäll
stuga i Vemdalen. Där är myggen dubbelt så stor & dom surrar inte
utan dom jobbar helt i tysthet. Förr kunde man höra om man hade
en liten jäkel på rummet när man skulle sova... men den här sorten
kan laborera fritt.


Det här medlet har jag använt & det är jätte bra!
Sedan har jag hört att man kan använda allergi tabletter
så får man ingen reaktion!!!




Kommentarer
Postat av: Angelica

Små hemska helikoptermygg...livsfarligt om man inte hör dej...kommer bli torr sugen jue½½!!

2010-05-06 @ 23:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0