Hockey + Konståkning = Sant?


Jag har aldrig varit ett fan av hockey... & är väl inte direkt
sportintresserad heller. Men många av mina väninnors män
är mycket hockeintresserade... & det spelar ingen roll vad som
visas på tv... är det hockey.. då är det hockey.

Men när det blir konståkning, så förvandlas jag till en fanatisk,
hysterisk idrotts tjej. & blir som fastklistrad vid tv:n. Kan även se repriserna
om & om igen.

Kommenterar hur domarna har dömt, kritiserar klädsel, hopp osv.
Men så blir det hockey & då är jag ointresserad igen.
Läste en artikel om att hockey killar borde träna konståkning...
jätte bra tycker jag... då kanske det blir roligare med hockey sedan!!




Hockeytränaren Leif Brook skriver om fördelarna med att blanda in
 konståkningsträning i den tuffa och ibland klumpiga hockeyn.

Han anser att konståkningen hjälper spelarna med kroppskontroll, teknik & koordination.
 Börja från sju år och helst inte efter spelaren är tio år då inlärningsförmågan är som bäst.

Han säger att vissa lag och spelare lagt in konståkning i den individuella träningen.
 Han har dock aldrig haft med det under min tid somtränare. Det förtjänas att
påpekas att han mest tränat a-lag, men skulle han träna ett ungt lag i dag skulle
 han överväga att lägga in det i träningen.

Konståkning har starka kopplingar till balett. Mats Lusth lade in just balett i sina träning.
  Det gjorde han för att han var ganska klumpig på isen. Han gjorde det
ganska sent i sin karriär – han var redan a-lagsspelare när han började med balett – och hade
förmodligen fått mer ut av baletträningen om han börjat tidigare.


Kommentarer
Postat av: Ariellen

Great site! Lots of useful information!

2011-02-14 @ 09:47:20
URL: http://ariellen.blog24h.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0