"Falska" Svenska Jordgubbar

Normal text Stor text Extra stor text
ÄKTA VARA Samir Demirci, 47, har mångårig erfarenhet som jo

ÄKTA VARA Samir Demirci, 47, har mångårig erfarenhet som
jordgubbsförsäljare.

”Jag har många stamkunder som jag är rädd om. Jag förstår inte varför någon
vill lura sina kunder – och här på Hötorget finns nog inga fuskare”, säger han.


Så undviker du att bli lurad


 
Är jordgubbarna ovanligt billiga? Var misstänksam, risken är stor att de inte
 är svenska.

 
Fråga efter märkning. Försäljare är enligt lag skyldiga att redovisa ursprungsland,
 namn och kontaktuppgifter till odlaren samt kvalitetsklassificering.

 
Experter kan se skillnad på olika sorter av jordgubbar och därmed skilja svenska
 från utländska då vissa sorter inte odlas i Sverige. För en lekman är detta omöjligt.
 Men be att få provsmaka. Importgubbar måste ha längre hållbarhet och smakar
därför i regel mindre.

Själv kan jag kosta på mig jordgubbar när det är billigt,
men jag kan vara utan jordgubbar egentligen... kanske inte helt...
men jag föredrar hallon i ALLA avseenden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0