Regn=Svamp




Jag älskar svamp i alla former & många av mina vänner är jätte
duktiga att hitta dom.. men inte jag. Jag går först & ser ingenting
& efter mig går mina vänner & plockar korgvis.

Men en ny chans för oss svamp älskare... för nu kommer dom.




Svampentusiaster vet att kantareller i princip alltid kommer upp runt midsommar.
I år kom de ännu tidigare, troligen på grund av den blöta, höstlika våren.
– Vana svampplockare lär sig var man ska titta. Så här års finns de oftast i
 lite halvöppna lövskogar.Regn behövs för att svampen inte ska torka ut.

Vid den här tiden är det lättast att hitta svamp i ljusa lövskogar.
 Svampen i barrskog kommer oftast senare.

  Kyrkogårdar är ett annat bra svamp ställe. Där vattnas det hela somrarna,
 så där trivs svampen. Särskilt på kyrkogårdar med mycket skogsomgivningar.

När jag själv kommer över lite svamp, så har jag rensat, torkat eller
förvällt dom innan jag fryser in dom, men i går fick jag höra att det går
 att frysa in dom direkt efter rensning. Har inte provat det själv ännu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0