Lättgjord skaldjurs Mousse



Innan jag gjorde denna mousse gruvade jag mig för att använda gelantin blad,
men nu är det gjort & succén var total.

10 personer

2 1/2 burk Tonfisk i vatten
3 3/4 delar grädde
8 gelantin blad
1 1/4 dl fisk buljong (eller fond)
200 gram skalade räkor
5 hårdkokta ägg
en burk röd rom
citron peppar
sallads lök

Mosa tonfisken med äggen. Tillsätt räkor, ägg, rom, citronpeppar &
finhackad salladslök & buljongen. Blanda allt i en glas skål.

Smält gelantin bladen i hälften av grädden & blanda ner resterande av
grädden & blanda väl i det övriga i skålen.
(Smeten ska vara lös)

Jag gjorde i små portions formar som jag klätt in i plast folie, men
portionerna blev för stora & mäktiga.
Tag i stället en avlång sockerkaks form & kläd in med plastfilm.
Häll över smeten & in i kylen i minst 3 timmar.

Skär i lagoma skivor & lägg på en förrätts tallrik.
Garnera med Tiger räkor, Hollandies sås (kall) &
smörstekt sparris & ev citronskiva & dill.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0