Aspartam på julbordet?



Light eller inte.. jag har en förkärlek till Light produkter & innehåller den
aspartam så tar jag gärna den produkten. Men det finns även en debatt här
& då speciellt forskningen inom aspartam. Är den cancerframkallande
eller inte. Jag har dragit ner på konsumtionen, men köper jag light
produkter, så innehåller den ofta just aspartam.


Forskarna menada att konstgjorda sötningsmedel gör det svårare för kroppen
 att reglera hur mycket man äter. Den söta smaken gör att kroppen förväntar
 sig mycket energi – som sedan aldrig kommer. Då tror kroppen att det behövs
 mer mat och man blir hungrig och sugen igen.



Tittar man bara på energiintaget och med hänsyn taget till viktnedgång är det en
 fördel att välja exempelvis lightläsk framför sötad läsk eller saft. Dessa innehåller
 i princip inga kalorier alls.

Sött – men light

  Lättdrycker
  Godis
  Kakor/kex
  Fruktyoghurt
  Lightläsk
  Choklad



Fett – men light

  Ost
Chips
 Snacks
  Glass
Lättgrädde
 Majonnäs





När det gäller barn som fortfarande växer... tycker jag att dom
inte ska äta produkter i någon form av Light!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0