Vart tog skolköket vägen?



När min mamma var ung, gick alla flickor i skolkök.
När jag gick i högstadiet hade vi hemkunskap, med mycket lite av
matlagning, men tillräckligt för att få mig att älska matlagning.

Men vad tog skolköket vägen egentligen?






Där ungdomar får lära sig enkla maträtter med bra & nyttigt innehåll.
Bli prismedvetna, jämför kilopris & kvalitet. Lära sig tex något så enkelt
som bordsskick & dukning.

Det är många skolor som dessutom har tagit bort de få lektioner som
eleverna tidigare haft i hemkunskap & ersatt med sk. "fria aktiviteter".



En gång i veckan har jag skolkök med två grupper med patienter inom
psykiatrin. Det är så kul & givande. Eleverna är så duktiga & man kan
se vad kunskapstörstiga dom är. Många har aldrig haft möjlighet att laga
ett eget mål själva.

Med alla matprogram som blivit så populära på tv... & ungdomar som har
problem... kanske något inför valet...

Matlagning i skolan eller på ungdomsgården???


Kommentarer
Postat av: SoNen!

Jag hade hemkunskap i skolan iaf... :)

2010-08-18 @ 20:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0