National dagen

Jaha.... då har vi flaggdag & röd dag för att påminna alla
att det är National dagen idag... då vi ska känna oss
ännu mera svenska!!!!


Men varför firar vi National dagen den 6:e Juni???
Kan du lägga handen på hjärtat & säga varför vi firar denna dag???
Inte jag i alla fall, så vad gör man då... man googlar så klart för att
inte verka för dum när någon frågar.

För er som är som mig... Det var redan den 6:e Juni 1523 då Gustav
Wasa usågs till Sveriges Kung & Sverige blev självständig stat.
Först kallade man dagen för just Gustav `Wasa dagen & sedan till
svenska flaggans dag men nu räknas den till Sveriges National dag.



Många kan även tycka att Midsommaraftonen borde vara
National dagen eftersom det är den största dagen där
vi svenskar samlas & verkligen umgås. Bra förslag tycker
jag...  så känner som jag gör för monarkin *fniss*

Trevlig National dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0