Cajsa Warg´s Lyx macka

Jag som är matälskare ända ut i fingerspetsarna, som blir lycklig
av att komma på en ny maträtt, eller få smaka på något väl tillagat...
har så klart en egen "Musa" & det är Cajsa Warg.
När man hör hennes namn nämnas så tror jag många tänker
på hennes valspråk "Man tager vad man haver"
Och det är även för dom orden som jag tycker att hon är så
fantastisk. Jag har köks skola en gång i veckan & där använder jag
hennes ord till punkt & pricka.
Mat ska tillredas med glädje annars blir det inte gott....
om det finns mat i kylen så är det bara ett plus.



Cajsa föddes 1703 & tog anställning som köksa i en mycket fin familj.
1755 gav hon ut sin första kokbok, där hon flitigt använde begreppen
"man tager vad man haver" Eftersom det var mycket fattigt på den tiden
så var hennes kokbok en oerhör bästsäljare för sin tid.
2005 firade boken sin 250-års dag.

Lyx macka a´la Cajsa

4 bitar formbröd (utan kanter)
2-3 äggvitor
1-2 dl riven ost
2 dl av vad man vill.

Ex. tomatpure, tomater, lök, köttbullar, bacon, skinka, tonfisk, räkor.

Sätt ugnen på 220 grader
Om du vill bred smör på brödet
& ev tomatpure
Lägg på "vad du har"
Vispa äggvitan tills den stelnat
(ska kunna vända bunken upp & ner)
rör i osten

Täck nu hela brödet med ägg smeten... in i ugnen i ca 7 min eller tills den fått
en fin färg. Servera!!

Den ser ut som en lyxig sufflé & är godare än något annat.... & kylskåpet blir städat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0