Nyårs firande i Vemdalen

Nu är det bara fem dagar kvar innan julafton.... & redan nu börjar åtminstone jag
att planera nyårs maten.
Vi ska premiär fira nyårs afton i våran fjällstuga i Vemdalen.

Förrätten är gjord på ostkrokar... som säkert får vem som helst
att rynka på näsan... även fast man gillar ostkrokar så kan det vara
med en viss tvekan att man vill röra hop dom till en nyårs supé.
Men här kommer det.... Receptet på 2008 års förrätt.

Räktornet från Vemdalen

6 personer
12 stycken formbröd
2 dl creme fraiche (34%)
2 msk majonnäs
3 msk kaviar orökt
1 st finhackad röd lök
1 bit purjo finhackad
Svart stenbits rom
1 citron
30 st räkor
75 gram ostbågar

Till 1 st tryck ut 4 st rundlar (jag tog 2 rundlar per/pers) med ett glas.
Vispa creme fraiche så den tjocknar & tillsätt majonäs, kaviar, dill
& purjolök. Rör om.  "Smöra" på smeten mellan de runda bröden,
lägg samman & smeta öven på utsidan. Det ska bli till ett "torn".
Låt stå kallt ca 15 minuter. Under tiden krosar man ostbågarna.
Lättast genom att lägga dom i en plastpåse & kavla på utsidan.
Rulla "tornen" i de krossade ostbågarna.
Garnera med ca 5 st räkor. stenbits rom, citronskiva & en dillkvist.



Nu är förrätten klar... varmrätten har jag oxå en rätt klar bild av, men efterrätten
måste jag fundera ut något riktigt gott.
Jaaa.... Å min sambo ligger i soffan & planerar han också...
Fyrverkeri låda... eller liknande i fjol eller....



.... gumman vad ska vi dricka till maten????


Kommentarer
Postat av: Angelica

Förrätten lät ju helt underbar tycker jag!



Coolt med krokarna, lät ju gott tycker jag!!!!

Måste helt klart provas nån gång...



Jag var iofs imponerad av de panerade små potatisarna med.. =)

2008-12-19 @ 22:59:28
URL: http://aangelicaas.blogg.se/
Postat av: Ante

Njea, vet inte om de lät som himla gott me ostbågar, men de kanske fungerar ändå..!



2008-12-20 @ 13:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0